السلام عليكم و رحمة الله ..
النهاردة هو اليوم الثاني بعد ما عرفت إني خلاص ..
بقيت ظابط
..
و لسه قدامي 3 شهور على ما أبدأ الـ27 شهر بتوع ظابط الاحتياط
..
يعني لسه هفضل في انتظار .. و انتظار
..
المهم قعدت أرجع بالـ(seek bar)
بتاع الذكريات ..
لقيتني إني كنت مستعجل جدا أيام الكلية على التخرج ,
علشان أشتغل و أعتمد على نفسي و أستقل
,
لكن سبحان الله ,
من أول ما خلصت , و الأمور ماشية على عكس ما كنت عاوزها خالص ,
بدايةً , أنا مواليد شهر 6 ,
يعني بيكشفوا للجيش في النصف الأول اللي آخرته 30/6
لكن سبحان الله ,
اتكتبت في شهادة الميلاد في أوائل شهر 7
و بدل ما كنت أكشف في شهر 9 و أعرف موقفي في أوائل شهر 10
كشفت في أول 11 و عرفت موقفي في 12 على ما أذكر
..
و طبعا واحد مستعجل , يبقى كان نفسه ياخذ تأجيل
,
لك تأت الرياح بما لا تشتهي السفن
,
اليوم اللي عطلني 4 شهور ده ,
و نقلني مع النصف الثاني في الكشف الطبي كان يوم ( مبارك )
...
اختاروه لوحده من وسط الأيام
,
و سابوا الأيام الي قبله , و 13 يوم بعده !!
و بكده تستمر مسيرة العطلة , لأني كده دخلت الجيش !!
و برضه فضلت مستعجل
,
قلت أحاول أنزل عسكري , علشان 13 شهر و أخلص ,
و أخرج للعالم و أنطلق بقى
..
و دورنا على واسطة .. لواء قد الدنيا
..
و نزلت في الكشف الطبي لائق ب
,
و كمان نزلت في كشف الهيئة
..
و نزلت عسكري بعدها
..
لكن الموضوع لم ينتهي
,
لازم ( مسيرة العطلة ) تكتمل
لقيت نفسي بقيت ظابط تاني لأنهم احتاجوا ظباط ,
أو احتاجوا تخصص الميكانيكا ..
و بقيت ظابط مرة تانية
, ..
و بعد ما كنت هبدأ الخدمة اللي هي 13 شهر بس في 15-1
هبدأ الخدمة الأخرى اللي هي 27 شهر , في 21-4 !!
يعني هاخد وقت أطول
.. و هبدأ متأخر كمان
!!
.
.
.
.
.
و لسه .. !!!
الله اعلم فيه إيه بعد كده ..
بصراحة أنا خلاااااااااااص ... بطلت استعجال
..
خلاص بقى , زي ما تيجي تيجي ..
و ربنا يقدم اللي فيه الخير
..
بس حبيت أكتب الموشوع ده كنوع من التذكير لنفسي ..
علشان بعد ما أخلص - بعد عمرٍ طويل - أقرأه , و أفتكر ,
و إن شاء الله أقول إن التأخير ده كله كان خير
,
و الحمد لله على إني اتعطلت ..
آمل ذلك
..
....
النهاردة هو اليوم الثاني بعد ما عرفت إني خلاص ..
بقيت ظابط

و لسه قدامي 3 شهور على ما أبدأ الـ27 شهر بتوع ظابط الاحتياط

يعني لسه هفضل في انتظار .. و انتظار

المهم قعدت أرجع بالـ(seek bar)

لقيتني إني كنت مستعجل جدا أيام الكلية على التخرج ,
علشان أشتغل و أعتمد على نفسي و أستقل

لكن سبحان الله ,
من أول ما خلصت , و الأمور ماشية على عكس ما كنت عاوزها خالص ,
بدايةً , أنا مواليد شهر 6 ,
يعني بيكشفوا للجيش في النصف الأول اللي آخرته 30/6
لكن سبحان الله ,
اتكتبت في شهادة الميلاد في أوائل شهر 7

و بدل ما كنت أكشف في شهر 9 و أعرف موقفي في أوائل شهر 10
كشفت في أول 11 و عرفت موقفي في 12 على ما أذكر

و طبعا واحد مستعجل , يبقى كان نفسه ياخذ تأجيل

لك تأت الرياح بما لا تشتهي السفن

اليوم اللي عطلني 4 شهور ده ,
و نقلني مع النصف الثاني في الكشف الطبي كان يوم ( مبارك )

اختاروه لوحده من وسط الأيام

و سابوا الأيام الي قبله , و 13 يوم بعده !!
و بكده تستمر مسيرة العطلة , لأني كده دخلت الجيش !!
و برضه فضلت مستعجل

قلت أحاول أنزل عسكري , علشان 13 شهر و أخلص ,
و أخرج للعالم و أنطلق بقى

و دورنا على واسطة .. لواء قد الدنيا

و نزلت في الكشف الطبي لائق ب

و كمان نزلت في كشف الهيئة

و نزلت عسكري بعدها

لكن الموضوع لم ينتهي

لازم ( مسيرة العطلة ) تكتمل
لقيت نفسي بقيت ظابط تاني لأنهم احتاجوا ظباط ,
أو احتاجوا تخصص الميكانيكا ..
و بقيت ظابط مرة تانية

و بعد ما كنت هبدأ الخدمة اللي هي 13 شهر بس في 15-1
هبدأ الخدمة الأخرى اللي هي 27 شهر , في 21-4 !!
يعني هاخد وقت أطول


.
.
.
.
.
و لسه .. !!!
الله اعلم فيه إيه بعد كده ..
بصراحة أنا خلاااااااااااص ... بطلت استعجال

خلاص بقى , زي ما تيجي تيجي ..
و ربنا يقدم اللي فيه الخير

بس حبيت أكتب الموشوع ده كنوع من التذكير لنفسي ..
علشان بعد ما أخلص - بعد عمرٍ طويل - أقرأه , و أفتكر ,
و إن شاء الله أقول إن التأخير ده كله كان خير

و الحمد لله على إني اتعطلت ..
آمل ذلك

....
12 التعليقات:
السلام عليكم
قدر الله وماشاء فعل,الامر شكله وكأنه نحس من أول الموضوع لآخره,لكن لازم تتذكر أن أمر المؤمن كله خير.
ربنا يرضيك بقضاءه.
العزيز ابراهيم .. السلام عليكم
الجيش علينا كلنا حق يا اخى .. احنا اخدنا الجيش ايام العمليات وحضرنا اكتوبر وقعدنا فى الجيش بالمتوسط اربع سنين .. الصبر يا عم ابراهيم وكل شيئ بيفوت
اما بخصوص تعليقك عندى .. انا كتبته تحت تعليقك بالضبط وهاأنا اكتبه عندك فى مدونتك واليه ما ارى وقد تختلف معى وقد تتفق ولكن هذه وجهة نظرى .....
عزيزى ابراهيم : انا كنت عايز اسيب الموضوع بدون تعليق زى ما قلت فى البوست وانت بتجرجرنى لان ابدى وجهة نظرى .. وعلى فكره الموضوع وجهات نظر بقى ممكن انا اشوفه كدا وانت تشوفه كذا وغيرنا نشوفه كذلك
اما حقيقة الصراح يا اخى فهو عربى دينى يهودى .. لان العروبه مرتبطه بالاسلام واى مسلك فى اى مكان فى العالم ينسبوه للعروبه .. وعشان يبقى الموضوع واضح فى دماغك وعشان نتكلم صح ونقول ان دخول اليهود فلسطين امر شرعى
ماشى .. بس هم ماكانوش يهود .. هم كانوا مسلمين ..(ان الدين عند الله الاسلام).. طب عندما بعث سيدنا عيسى .. هل كانوا مؤمنين به .. عندما بعث سيدنا محمد .. هل آمنوا به .. يبقى هما كدا خرجوا عن الشرع ووجب عليهم ما على غيرهم من الديانات المخالفه .. اتفقنا انهم كدا خرجوا عن الشرع وعن الشرعيه .. دى واحده
2 - رآيى الحقيقى والقاطع بالنسبه لى ان اليهودى الذى استقر فى ارض فلسطين من ايام يوشع بن نون او من اى زمن قديم واكتسب صفة الاقامه قبل قيام الدوله الصهيونيه من المؤكد انه فلسطينى يهودى او يهودى فلسطينى .. زى بالضبط اللى بيتجنسوا بطول المده .. زى ما قلت قبل قيام الدوله اليهوديه
3- ان اليهود ساميون .. اى ابناء سام بن نوح .. صح .. صح ونحن ايضا العرب من ابناء سام بن نوح .. وطبعا علماء الاجناس يعرفوا يفرقوا بين الجنس السامى والجنس الحامى والجنس التركى (يافث بن نوح)
الجنس السامى : زينا كدا
الجنس الحامى : الزنج
الجنس اليافثى : الترك ( الاوربيين ) كويس .. كويس
والجنس السامى من اليهود .. ايه المانع انهم يكونوا فلسطينيين سواء كانوا مقيمين من ايام يوشع او اكتسبوا الجنسيه الفلسطينيه لاقامتهم فى فلسطين قبل اعلان الدوله الصهيونيه..
والجنس الحامى اللى هما الزنج .. زى اليهود الفلاشا .. بتوع اثيوبيا .. ايه بقى حقهم فى فلسطين؟ .. قد يكونوا يهود او متهودين ما فيش مانع .. بس ليه ييجوا فلسطين ويطردوا اهلها لكونهم يهود .. طب والجماعه اليهود اللى بعيون خضر وشعر اصفر .. دول مش ساميين خالص .. دول يافثيين .. ايه بقى حقهم فى فلسطين ..
اذا كان الموضوع كدا بقى .. يبقى كل المسلمين يروحوا بقى على الحجاز ويقولوا دى ارضنابما اننا مسلمين والكعبه هنا والنبى هنا يبقى احنا من حقنا اننا نطرد الحجازيين ونقعد احنا مكانهم او نقعدهم معانا
ومن نفس المنطلق نجيب مدفعين وطيارتين وشويه اسلحه حلوين كدا ونروح ناخد اسبانيا عشان قعدنا هناك 600 سنه تقريبا نفس المده اللى قعدها اليهود فى فلسطين بعد يوشع بن نون عليه السلام
الخلاصه
ان اليهود اللى كانوا مع يوشع بن نون واللى استمروا فى فلسطين او اللى اكتسبوا صفة الفلسطينيين قبل اعلان الدوله اليهوديه يبقوا فلسطينين ويبقى لهم حق فى فلسطين
اما من ناحية الامر الشرعى من الله ادخلوا الارض التى وعدتموها ... دا كان امر زمانى مرتبط بزمانه .. لاسباب كثيره ساسردها فى البوست فى حينها وكذلك امر مكانى برضه حاقول عليها فى حينها .. زى بالضبط ربنا ماحرمش العبيد .. لكن شويه شويه العبيد تحرروا ,, نيجى النهارده ونقول عايزين عبيد تانى .. ما ينفعش
هذا يا ابراهيم ما انا مقتنع به .. وسوف انشره عندى وعندك
تحياتى وشرفتنى وارجوا ان لا تنقطع الزياره
سلمى محمد ,
و عليكم السلام و رحمة الله و بركاته ,
هو إن شاء الله خير , إن شاء الله ,
بس هو الواحد حب " يسجل اللحظة " علشان يعتبر بها فيما بعد إن شاء الله ..
رزقنا الله الرضا بالقضاء ,
جزاكم الله خيرا
أستاذ فشكول :
و عليكم السلام و رحمة الله ,
بالنسبة للجيش , فإن شاء الله فترة و
هتعدي ,
إن شاء الله تعدي على خير و استفادة
,
أنا فعلا والدي قعد في الجيش حوالي
4 سنين برضه ,
الحمد لله الحال أسهل بكتير دلوقتي ..
_______________
بالنسبة لموضوع اليهود ,
أنا متفق جدا مع حضرتك أن اليهود
الذين أمرهم الله بدخول الارض
المقدسة هم " المسلمون " ,
و ليس اليهود خاصة ,
فكما قال تعالى (( إن الأرض لله
يورثها من يشاء من عباده , و العاقبة
للمتقين ))
فالأمر بدخول الأرض المقدسة لمن
على دين الحق حينها كان لتطهيرها
من دنس المدنسين أياً من كانوا,
لذا فالأمر مستمر لوقتنا الحاضر ,
إنما صار موجهأ لنا كـ"مسلمين"
فالأمر ليس عربيا أو غير عربي ,
إنما هو مسلم و غير مسلم ,
على الحق أم على الباطل ,
من (( المتقين )) أم من غيرهم ,
و كلامي عن الشرع و عن اليهود لا أعني به شرعية وجودهم الآن ,
إنما أعني به أن اعتبار الأض لنا أو لغيرنا فهو بحكم الشرع , و ليس بحكم العرق أو الماضي أو الملكية أو أي شيء آخر ..
و بالنسبة للنقطتين الأخريين اللتين ردَدتَ فيهما عن حجج اليهود في وود اليهود الأحباش و اليهود الترك , فأتفق معك طبعا ,
إنما هاتان النقطتان - الثانية و الثالثة - ليستا بحجة لنا إن تكلمنا بمنطق القومية و العروبة في مقابل اليهودي اليافثي لأنه سيقول : إذاً أنا الأقدم هنا , و أنا دخلتها بأمر الرب ,
و إنما النقطة الأولى هي التي ترد عليه حجته في أن أمر الله كان للمسلمين , و من على دين الحق ..
أعتذر عن الإطالة مرة أخرى ,
لكننا متفقين و الحمد لله :)
و إن شاء الله متابع مع حضرتك باقي السلسلة .
اهلا يا ابراهيم .. ما قلته لك مجرد اسبرينه خفيفه وصغيره .. لكن انتظر البوست الاخير لهذه السلسله وتعليقى ووجهة نظرى .. تحياتى
ياعم بالراحة ,,,
جدتي كانت بتقولي يا مستعجل عطلك الله ههههههه
ربنا يرزقك بالخير يارب ويهديك ويهدينا ويهدي الجميع
فاكرك دايما بالدعاء :)
افتكرنا أنت كمان ,,,
سلام
أستاذ فشكول ,
في انتظار " الجرعة الكاملة " :) إن شاء الله ,
و شكرا لتواصلك أستاذنا ,
تيفا ..
انت عارف , أنا كنت عاوز اكمل المثل زي ما انت قلته ,
بس إن شاء الله ده كله ما يطلعش عطله في الآخر ,
و يطلع خير إن شاء الله
و ربنا يهدينا و يهيأ اللي فيه الخير ,
و برضه لا تنس الدعاء :)
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته
واحسن حاجة انك سجلت اللحظات دى
مش بس لنفسك لكن لكل من حيشوف الكلام
ده لانى صدقنى احنا بننسىوكل ده حيبقى ذكريات
مرة او حلوة حتبقى ذكريات حتحكيها لاولادك وأحفادك بعد كده إن شاء الله .
قدر الله وماشاء فعل.
دكتورة نور
و عليكم السلام و رحمة الله و بركاته ,
و إن شاء الله يبقى زي ما حضرتك بتقولي : ذكريات , و تكون سعيدة إن شاء الله ,
و الحمد لله على كل حال ..
شد حيلك يادفعه الجيش للجدعان
كلام فاضي ,
دفعة مين بقى ؟؟
ما خلاص ,
بقيت ظابط مش مجند :( ..
يعني هيضربولي تعظيم سلام و يقولوا لي يا باشا :P